Nadzieje na porozumienie

W najbliższy piątek Wielka Brytania opuszcza UE, wyznaczając czas do końca 2020 roku  na uzgodnienie nowych relacji obejmujących obszary od handlu do bezpieczeństwa. Przedstawiciele Unii Europejskiej oceniają, że 11 miesięcy to zbyt mało czasu, aby zawrzeć satysfakcjonujące porozumienie dla obu stron. Mimo to premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson wykluczył przedłużenie obecnego okresu przejściowego po Brexicie.

 

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej zajęło 32 miesiące, a najtrudniejsza część negocjacji jeszcze się nie rozpoczęła. Zarówno przed Urzędnikami z Brukseli jak i partią Johnsona trudne zadanie, by zadbać o interesy obu stron dotyczące wymiany handlowej w kolejnych latach. Jeśli obie strony nie dojdą do porozumienia, Zjednoczone Królestwo rozpocznie w przyszłym roku współpracę z największym na świecie jednolitym rynkiem na znacznie bardziej restrykcyjnych warunkach Światowej Organizacji Handlu.

 

Wiele uwagi skupiono na tym, jak „rozwód” może wpłynąć na gospodarkę Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorstwa w UE również mają wiele do stracenia. W ubiegłym roku została przygotowana lista ponad 500 towarów, które mogą podlegać cłom, jeżeli strony nie dojdą do porozumienia. Opłaty mają na celu ochronę brytyjskich producentów i kluczowych branż przed konkurencją z UE. Niemcy najbardziej mogą odczuć te zmiany, ponieważ mają jeden z największych udziałów w wymianie handlowej. Niemieckie towary o wartości 18,8 mld EUR mogą podlegać opłatom celnym. Dla porównania, to mniej więcej tyle, ile łączna wartość wymiany towarów między Wielką Brytanią a jej bliskimi partnerami takimi jak: Belgia, Hiszpania, Holandia i Francja. Samochody o wartości 17,5 miliarda euro, które Niemcy eksportowali do Wielkiej Brytanii w 2018 roku, mogłyby zostać objęte dodatkową opłatą w wysokości od 10% do 16%. Ich udział stanowi, aż 77% wartości całego eksportu. Inne zagrożone taryfami sektory, to przemysł tekstylny i odzieżowy, mięso i nabiał oraz ceramika. Wprowadzenie cła będzie miało wpływ na każdy kraj członkowski, również Polskę. Wielka Brytania to dla nas trzeci co do wielkości partner pod względem eksportu.

 

Według badań przeprowadzonych przez Bloomberg Economics całkowity koszt Brexitu od czasu referendum w 2016 roku wyniósł już 130 miliardów funtów, a konsekwencje tej decyzji będą odczuwalne zarówno przez przedsiębiorców jak i konsumentów przez kilka najbliższych lat. Obie strony mają zbyt wiele do stracenia, aby dopuścić do realizacji scenariusz braku porozumienia.

 

 

Sylwia Woszczyna

Niezależny Dom Maklerski/Private Wealth Consulting